Incidentrapport
Förtydligande kring inrapportering av incidentrapporter för samtliga sportgrenar.
I förbundets gemensamma regler (G 23.2) uppges följande:
- Det är tävlingsledningens ansvar att Olycksrapport fylls i när någon förts till sjukhus/vårdcentral, samt att detta dokument skickas in till distriktets säkerhetsrådgivare.
Detta innebär att olycksrapport/incidentrapport ska lämnas in om ovanstående kriterier uppfylls. En olycksrapport/incidentrapport bör även inlämnas i händelse av tillbud som skulle kunna ha lett till större skada eller en farlig situation. Dessa rapporter är det stöd som förbundet har till hjälp för att vidta åtgärder som kan förebygga olyckor i framtiden.
Det pågår just nu en översyn för att få tydligare regler och processer i den generella översynen av gemensamma regler.
Incidentrapport finns att ladda ner från förbundets hemsida via denna länk: https://www.sbf.se/forbundet/dokumentbank/tavling-och-sakerhet Öppnas i nytt fönster.