Svensk Bilsport

Sydsvenska Mästerskapet i Rally efter Dackefejden

När Dackefejden nu kördes i helgen inleddes Sydsvenska Mästerskapets återkomst. Med Kosta som bas hade Wäxjö MS bjudit in till en bana med två specialsträckor som kördes två gånger, sammanlagt nästa fyra mil SS. Spännande kamper i alla klasser och i vissa fall med oväntad utgång.

Sydsvenska Mästerskapet är ett samarbete mellan Smålands och Södras bilsportförbund och omfattar två stycken distriktstävlingar vardera. Mästerskapet är tänkt att köras i tre år och 2024 ingår alltså fyra tävlingar där alla räknas. Mästerskapet körs i fyra klasser: 4WD, 2WD, en Standard och en för Ungdom. Alla förarklasser ingår i respektive bilklass.

Med fyra sträcksegrar kunde Mattis Olsson/Jesper Johansson, Älmhults MK vinna både klassen och totalt drygt nitton sekunder före hemmaklubbens Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo. Förra gången SSM gästade Kosta 2019 var också Mattis ohotad segrare, så favorit i repris och årets andra seger. Efter att hälften av sträckorna körts var även Arvid Johansson/Magnus Gad med och utmanade om de främsta placeringarna men sen kom det upp ”Kullerbytta” i resultatgivningen och dagen var förstörd. Trea blev nu den långväga gästen Christer Hedlund/Johan Johansson från Lycksele MK. Dagens absolut bästa och mest överraskande prestation hittar vi i Standardklassen. På tredje plats i det mycket meriterade fältet kör en C-förare in i sin tredje!! tävling. Dessutom utan att använda noter.

Men vem är Moltas Olofsson från Asarum? Det är väl lika bra att fråga!!
-Jag är 21 år och nyutexaminerad Fältservicetekniker från skolan i Ljungby. Har nu börjat jobba på Linde och är för tillfällte placerad på Volvos verksamhet i Olofström, berättar Moltas. Jag har körtväldigt mycket folkrace sedan jag var femton år med många segrar i Juniorklassen och en tredje plats i NM i Danmark.

Än en gång kan vi konstatera att folkrace är en alldeles utmärkt plantskola för rallyförare och i Moltas fall är det kompletterat med en hel del genetisk påverkan då pappa Jonas Olofsson tillsammans med bland andra Kalle Lexe hade en rallykarriär, i Golf I och II, som avslutades i mitten av 90-talet. Som så många rallypappor är han nu mycket mer nervös när sonen tävlar än han själv var när han vara aktiv. Med Åkeholm strax utanför Svängsta som bas är Asarum den naturliga klubben och grannen Hannes Håkansson kunde förse Moltas med en bra bil när han själv växlade över till trimmat.

-Denna framgångrika dag åkte Tilda Arnesson med men i de två tidigare har det varit Ludvig Björn.

Så efter tre tävlingar har jag faktiskt poäng för att bli B-förare, avslutar en nöjd Moltas Olofsson. I täten i standardklassen var det en brödrakamp från Karlskrona. Robin Liljegren/Nathalie Nilsson vann varje sträcka över broder Tim Liljegren/Björn Johansson. Tim gästspelade denna dag i standardklassen bara en vecka efter SM-vinsten i 2WD i Tierp men hade egentligen ingen chans mot Robin som vinner med 17 sekunder.

Av tre startande i Ungdomsklassen är det bara Emil Karlsson/Patrik Berglund från Södra Sunnerbo som tar sig i mål men på en tid som hade gett en sjunde plats i Standardklassen. Riktigt bra gjort!

Som vanligt var den största klassen trimmat 2WD. Tom Kristensson/Joakim Sjöberg gästspelade i DriveVXO:s BMW och gjorde ingen besviken. Alla sträcksegrar och snabbast totalt på sista sträckan imponerar även om vi vet att Tom är en Sveriges bästa chaufförer. Det visade han i SM-tävlingen i Tierp föregående helg då han kom två i 4WD, en (1) sekund bakom Patrik Flodin. Bakom Tom landar junioren Will Gad/Henrik Edberg, Älmhult, även han med bra känsla efter Tierp då han låg delad etta i klassen efter första dagen. Efter dessa två kommer det riktiga getingboet. Placeringarna tre till fem ligger inom 1,4 sekunder. Pontus Berglund/Dennis Kullberg, Hörby och Emil Friman/Tom Törngren, Vetlanda växlade placeringar hela dagen och samtidigt avancerade Victor Hansen/Victor Johansson upp bakifrån. Så med en lite sämre tid av Emil på sista sträckan sattes den slutliga ordningen med Pontus trea, Victor fyra och Emil femma.

Nästa tävling i SSM är Skilling 500 med tävlingscentra i Gislaved den 29 juni. Denna tävling körs enligt ett annat koncept. Fyra unika sträckor på 39 km utan rekning och bara 60 km transport.

Tävlingskalender:
8 juni Dackefejden
29 juni Skilling 500
10 augusti EC Snapphanerallyt
7 september TV-svängen

 

Sidan uppdaterades den 10 juni 2024